8 maj 2024

Chciała sprzedać krzesło, a straciła 32 tys. zł

zdjęcie: Chciała sprzedać krzesło, a straciła 32 tys. zł / pixabay/8504195
46-latka chciała sprzedać krzesło na jednym z portali ogłoszeniowych, a straciła 32 tys. zł. Została oszukana metodą na pracownika banku – powiedziała w środę PAP mł.asp. Ewa Golińska-Jurasz z biura prasowego ostrowskiej policji.
REKLAMA

Mieszkanka powiatu ostrowskiego na jednym z portali handlowych zamieściła ogłoszenie o sprzedaży krzesła. W sobotę odezwała się do niej osoba, chcąca je kupić. Wysłała do kobiety link, w którym należało podać dane do dostawy. Po jakimś czasie z kobietą skontaktował się mężczyzna, który podał się za pracownika banku i oświadczył, że ktoś próbował wykonać różne transakcje na jej koncie. Przekonał 46-latkę, że aby nie stracić tych pieniędzy, musi gotówkę wypłacić, a następnie wpłacić we wpłatomacie.

"Kobieta wykonała polecenia fałszywego pracownika banku i wypłaciła oszczędności w wysokości 32 tys. zł. Gotówkę wpłaciła do wpłatomatu za pomocą kodów BLIK, podanych przez oszusta" – powiedziała policjantka.

Kiedy 46-latka oddzwoniła na telefon, żeby poinformować o dokonanej wpłacie, po drugiej stronie słuchawki odezwał się kobiecy głos. Rozmówczyni była zdziwiona treścią rozmowy, informując, że to pomyłka. Ostrowianka zorientowała się, że została oszukana i w niedzielę poszła na policję.

W sprawie wszczęto śledztwo. Zdaniem funkcjonariuszki, mimo wielu informacji medialnych, wciąż dochodzi do oszustw różnymi metodami - na wnuczka, na policjanta, czy na pracownika banku.

"Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Na telefonie zwykle wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa" – przestrzega mł.asp. Ewa Golińska-Jurasz.

Policja apeluje o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. "Należy pamiętać, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi trzeba kierować się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Należy rozłączyć się i skontaktować z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości" – powiedziała.(PAP) autorka: Ewa Bąkowskabak/ mark/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Ostrów Wielkopolski
15.1°C
wschód słońca: 04:49
zachód słońca: 20:40
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Ostrowie

kiedy
2024-05-20 19:00
miejsce
Stara Przepompownia, Ostrów...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-26 16:00
miejsce
Ostrowskie Centrum Kultury, Ostrów...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-26 19:00
miejsce
Ostrowskie Centrum Kultury, Ostrów...
wstęp biletowany
kiedy
2024-06-08 16:00
miejsce
Ostrowskie Centrum Kultury, Ostrów...
wstęp biletowany